Een woning leegmaken na een overlijden kan een moeilijke klus zijn. Je kampt net met een verlies en hebt waarschijnlijk al veel voor de uitvaart moeten regelen. Nu komt alles rond het leegmaken van de woning er ook nog bij. Het is vaak niet alleen veel werk, maar het is ook emotioneel zwaar. De plek en de spullen halen misschien bepaalde herinneringen naar boven en je moet allerlei beslissingen nemen. Om je in dit proces te helpen, verzamelden wij voor jou nuttige tips en informatie.
Woning leegmaken na overlijden: informatie en tips
Wie is er verantwoordelijk voor het leegmaken?
Het is handig om bij het leegmaken van de woning één iemand te hebben die alles coördineert. Uiteraard kun je met meerdere mensen samen het huis leegmaken, maar het een coördinator werkt makkelijker. Maar wie is er nu eigenlijk officieel verantwoordelijk voor de woningontruiming en de bijkomende kosten? Dat zijn de erfgenamen. Als er geen testament is opgesteld, dan wordt het wettelijke erfrecht gevolgd. In de wet staat onder andere dat alleen de echtgenoot of geregistreerde partner en bloedverwanten erven. Is er wél sprake van een testament? Dan staat daarin wie de erfgenaam is. De erfgenaam is in principe verantwoordelijk voor het leegmaken van de woning. Wil je dit niet, dan kun je de nalatenschap verwerpen of beneficiair aanvaarden.
Maar… Besluit je om toch spullen van de overledene voor jezelf te houden, uit het huis van de overledene mee te nemen of buiten te zetten? Dan word je alsnog gezien als wettige erfgenaam. In het artikel ‘Erfenis en schulden: hoe zit dat precies?’ lees je meer over het verwerpen van de erfenis. Neem je als erfgenaam geen actie in het geval van een huurhuis, terwijl je hier wel toe bent opgeroepen, dan gaat de verhuurder over tot ontruiming en heeft hij het recht om de kosten van het leegmaken te verhalen op de erfgenamen van de huurder.
Wanneer maak je de woning leeg na een overlijden?
Wanneer begin je eigenlijk met het leegmaken van een woning na een overlijden? Dat is afhankelijk van verschillende factoren. Als je te maken hebt met een huurhuis of een verzorgingstehuis ga je na wanneer de huurovereenkomst stopt en wanneer het huis ontruimd moet zijn. Ook hangt het er vanaf of je het zelf doet of het laat doen door een gespecialiseerd bedrijf. Heb je de tijd? Doe dan niks overhaast. Het leegmaken van het huis van een overleden dierbare is geen gemakkelijke opdracht. Misschien ben je er de eerste dagen of zelfs weken na het overlijden nog niet eens mee bezig, omdat je er nog niet klaar voor bent. Dat is volkomen normaal, want waarschijnlijk roepen veel spullen herinneringen op aan vroeger waardoor het moeilijk is om afscheid te nemen van bepaalde zaken. Ben je nog niet in staat om meteen te bepalen wat er met het gerief moet gebeuren, maar moet het huis wel snel leeggemaakt worden? Dan is het eventueel ook een optie om de spullen tijdelijk in een opslagruimte op te bergen en hier op een later moment mee te starten.
Spullen verdelen in categorieën
Als je in een huis arriveert, waar overal spullen staan en hangen, kan het lastig zijn om alles te overzien en te beslissen wat je wilt/kan bewaren en wat je weg doet. Misschien is een groot aantal voorwerpen al verdeeld door de erfenis? Toch blijven er vaak nog heel wat dingen over. Het kan gaan om grote voorwerpen of kleine zaken waar waardevolle herinneringen aan verbonden zijn. Om een beetje orde aan te brengen kan het helpen om de spullen te verdelen in twee of drie categorieën: spullen die je wilt bewaren, spullen die je nog kunt verkopen of weggeven én een categorie met spullen die je niet kunt doorverkopen of weggeven en dus weggegooid kunnen worden. Bekijk de indeling nog een keer goed alvorens je definitief beslissingen maakt. Op deze manier kun je alles nog een keer overwegen en wordt het wat makkelijker om de juiste keuzes te maken. In het artikel 'Wat te doen met de spullen van een overleden dierbare?' geven we tips over wat je kunt doen met de spullen van een overleden dierbare.
Administratie bewaren
Naast voorwerpen zul je in het huis ook documenten aantreffen. Nu heb je wellicht de neiging om een groot gedeelte van de paperassen meteen weg te gooien. Maar ga er toch rustig door of bewaar ze voor een later moment. Zorg ervoor dat je de belangrijke documenten goed bewaart. Deze kun je namelijk nodig hebben om de administratieve zaken netjes af te kunnen handelen. Gooi ze dus niet zomaar weg.
Woningontruimingsbedrijf
Je kunt ervoor kiezen om een woning zelf grotendeels leeg te ruimen, maar je kunt hier ook een professioneel bedrijf voor inschakelen. Deze keuze is ook afhankelijk van je budget. Na het ontruimen van een huurwoning moet die altijd bezemschoon of opleverklaar zijn. Dit wil zeggen dat het huis grondig moet worden schoongemaakt. Huur je een professioneel woningontruimingsbedrijf in, nemen ze vrijwel alle zorg uit handen en zullen zij ook op details letten zoals het opvullen van de gaten in de muren, de gordijnrails van de muur verwijderen, de vloerbedekking eruit halen én de schoonmaak van andere voorzieningen die in de woning zijn aangelegd. Sommige bedrijven bieden nog extra diensten aan. Zoals het bezorgen van spullen bij verschillende erfgenamen.
Woning leegruimen na een overlijden van een dierbare: extra tip
Zoals je kon lezen, is het leegmaken van een woning een stevige taak. Aarzel daarom niet om hulp te vragen bij vrienden of familie. Het kan emotioneel erg zwaar zijn, waardoor het maken van de juiste keuzes lastiger wordt. Neem daarom iemand met je mee naar de woning of het verzorgingstehuis die je steunt en een hart onder de riem kan steken. Op die manier voelt het ook niet alsof je er alleen voor staat en heb je altijd iemand die even een arm om je heen kan slaan als het je even teveel wordt
Reacties (3)