-ADVERTORIAL-
Een glossy die de thema's dood en rouwverwerking op een luchtige en eigentijdse manier behandelt: dat is LATER. Marlies Bol, de initiatiefneemster van dit bijzondere tijdschrift, dat op 26 oktober overal verkrijgbaar is, vertelt over de totstandkoming van de eerste editie van LATER.
Persoonlijke gebeurtenissen
Een glossy over overlijden en rouwverwerking is wellicht niet het onderwerp wat als eerste in je opkomt. Voor Marlies Bol ligt dit anders. Door verschillende persoonlijke gebeurtenissen in haar leven was deze glossy juist een heel logische stap. "Ik heb zelf acht jaar geleden kanker gekregen, een melanoom. Daar ben ik destijds voor behandeld, maar drie jaar gelden kwam het in alle hevigheid weer terug. Op een gegeven moment kreeg ik de prognose dat ik nog drie tot vier maanden te leven had. En dan? Dan ga je dingen uitzoeken die met je afscheid te maken hebben. En het klinkt gek, maar toen kreeg ik er bijna plezier in om uit te zoeken wat er allemaal mogelijk was. Uiteindelijk is er nog een experimentele behandeling gestart en die behandeling sloeg aan." Maar de blijheid was van korte duur. "Een jaar later krijgt mijn jongste zoon van negentien met de motor een ongeluk op het racecircuit. Hij heeft nog tien dagen in coma gelegen, waarna hij overleed."
Voorbereidingen voor een afscheid
Deze abrupte confrontatie met haar eigen situatie zorgde ervoor dat er in korte tijd enorm veel op Marlies en haar gezin afkwam. Zelf had ze haar afscheid al voorbereid, maar nu moest ze die van haar zoon gaan regelen. "Ik merkte dat er in een paar dagen enorm veel gedaan moet worden. Toen hebben we een aantal dingen die we al vastgelegd hadden voor mijn eigen uitvaart voor die van hem gebruikt. Ik was bijvoorbeeld al bezig met een afscheidsfilm, waarvoor we enorm veel beeldmateriaal hadden. Daarvan hebben we een gedeelte voor het afscheid van Pim gebruikt. Wij hadden ons er dus al in zekere zin in verdiept, maar het was nog steeds enorm veel werk en het is sowieso lastig om er achter te komen wat er precies allemaal mogelijk is. Zeker als het je overvalt, en je je daar dus nog helemaal niet mee bezig gehouden hebt."
Ik merkte dat er in een paar dagen enorm veel gedaan moet worden. Toen hebben we een aantal dingen die we al vastgelegd hadden voor mijn eigen uitvaart voor die van hem gebruikt.
Bewustwording
En dat is precies het doel van LATER. Bol wil op geheel eigen, moderne wijze een tijdschrift creëren dat ervoor zorgt dat mensen over hun afscheid na gaan denken, ook wanneer daar geen directe aanleiding voor is. Een stukje bewustwording dus. "Er is zoveel moois mogelijk in de uitvaartwereld. Maar je komt er niet als je er op het moment zelf aan begint te denken. Als voorbeeld noem ik graag de vrouw die kussens maakt van de kleding van een overledene. Dat is zo'n prachtig product, maar hoe kom je daar bij uit als je niet weet dat het bestaat? Deze en meer bijzondere stukken staan dus in LATER."
Strakke vormgeving en frisse kleuren
Zodoende is LATER geboren, een blad dat niet alleen qua inhoud, maar ook qua vormgeving er in positieve zin uitspringt. Bol: "De bedoeling is dat het zo laagdrempelig mogelijk is. Het oog wil ook wat, dus gebruiken we een strakke vormgeving en frisse kleuren. Dit alles natuurlijk met het doel dat mensen het met plezier gaan lezen, over hun eigen afscheid na gaan denken en - heel belangrijk - dat ook met anderen gaan bespreken. Dat mensen minimaal van elkaar weten of ze begraven of gecremeerd willen worden, of dat ze weten dat er zo veel meer is dan een standaardkist."
Bekende Nederlanders
Een beetje glossy heeft natuurlijk een keur aan interviewkandidaten. Wat valt daarvan te verwachten? "Johnny de Mol en Anita Witzier staan er onder anderen in. Dat maakt het natuurlijk nog eens extra leuk, want misschien vind je het onderwerp wel wat zwaar of twijfel je nog of je het blad wel wilt lezen, dan is het wellicht toch interessant om te kijken hoe zij daarover denken. De glossy is 148 pagina's dik en ligt in de winkel voor 5,95, dus voor dat geld krijg je heel veel leesmateriaal dat op een leuke en interessante manier gepresenteerd wordt.
Het maakproces
Het maken van een dergelijke glossy is natuurlijk niet niks. Hoe heeft Marlies de afgelopen periode ervaren? "Het was heel mooi, maar heel pittig. Ik ben natuurlijk enigszins beperkt in mijn energie door alles wat ik doorgemaakt heb, maar ik heb een team van professionals om me heen waarvan ik veel geleerd heb. Ik heb zelf nooit een glossy gemaakt, maar ik bruis wel van de ideeën. Om die vervolgens uit te mogen voeren is natuurlijk prachtig. Met name doordat we zo'n fantastische klik hadden met ons team is het zo'n prachtig product geworden, en dat is natuurlijk het belangrijkste. Dat door de glossy het onderwerp wat meer bespreekbaar wordt. Ik gun iedereen een afscheid waarover is nagedacht. Het hoort simpelweg bij het leven." Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met LATER magazine. Vanaf 26 oktober is de glossy voor 5,95 te koop. Kijk voor meer informatie op hun website of volg hun facebookpagina voor het laatste nieuws omtrent deze bijzondere glossy.
Reacties (13)